
Feladatok megoldása robotjárművekkel (54)
12. Feladatok megoldása robotjárművekkel 54
Virtuális robotjármű – jellemzők és használat
1. Mi az a virtuális robotjármű?
Egy szoftverben futó, fizikai robot jellemzőit, érzékelőit és mozgatóegységeit utánzó modell. Lehetővé teszi a vezérlőalgoritmusok fejlesztését és tesztelését valós hardver nélkül.
2. Felépítés (differenciál meghajtás)
- Két, egymástól független hajtómotor (bal és jobb)
- Szabadon forgó görgők vagy csapkerék a stabilitásért
- A két motor sebességkülönbségével kanyarodik, egyenesben mindkét kerék azonos sebességgel forog
3. Főbb szenzorok
Szenzor típusa
Cél
Line Tracker / IR
A talaj kontrasztját méri (vonalkövetés)
Színes érzékelő
RGB alapon színfelismerés
Előrenéző távolság
Távolságmérés akadályokhoz
Ütközésérzékelő
Bumper–kapcsoló az ütközések detektálásához
Helymeghatározó
Virtuális x–y koordináták és irány
4. Vezérlés és programozás
- Blokkal (pl. VEXcode VR):
- Drag & drop logikai építőkockák
- "forever" ciklusban olvassuk a Line Tracker értékét
- Ha szenzor < küszöb → fordulj jobbra, különben balra
Virtuális robotjármű – jellemzők és használat
1. Mi az a virtuális robotjármű?
Egy szoftverben futó, fizikai robot jellemzőit, érzékelőit és mozgatóegységeit utánzó modell. Lehetővé teszi a vezérlőalgoritmusok fejlesztését és tesztelését valós hardver nélkül.
2. Felépítés (differenciál meghajtás)
- Két, egymástól független hajtómotor (bal és jobb)
- Szabadon forgó görgők vagy csapkerék a stabilitásért
- A két motor sebességkülönbségével kanyarodik, egyenesben mindkét kerék azonos sebességgel forog
3. Főbb szenzorok
Szenzor típusa
Cél
Line Tracker / IR
A talaj kontrasztját méri (vonalkövetés)
Színes érzékelő
RGB alapon színfelismerés
Előrenéző távolság
Távolságmérés akadályokhoz
Ütközésérzékelő
Bumper–kapcsoló az ütközések detektálásához
Helymeghatározó
Virtuális x–y koordináták és irány
4. Vezérlés és programozás
- Blokkal (pl. VEXcode VR):
- Drag & drop logikai építőkockák
- "forever" ciklusban olvassuk a Line Tracker értékét
- Ha szenzor < küszöb → fordulj jobbra, különben balra
A műszerfal használata
A műszerfal fő elemei
Egy modern autó műszerfala az alábbi alapvető műszereket és kijelzőket tartalmazza:
- Sebességmérő (km/h), amely a jármű aktuális haladási sebességét mutatja.
- Fordulatszámmérő (RPM), ami a motor forgásszámát jelzi percenkénti fordulatban.
- Üzemanyagszint-mérő, amely mutatja, mennyi üzemanyag maradt a tankban.
- Hűtőfolyadék hőmérséklet-mérője, ami a motor hűtőrendszerének aktuális hőfokát követi.
Ezeket mindenkor szemmel kell tartani, hogy a jármű mindig optimális működési tartományban maradjon.
Figyelmeztető lámpák kategóriái
A műszerfalon megjelenő lámpák három színkódba sorolhatók :
Szín
Jelentés
Piros
Kritikus hiba, azonnali beavatkozás szükséges
Sárga
Figyelmeztetés, de a rendszer még működőképes
Kék/zöld
Aktív kiegészítő funkciók, nincs hiba
Leggyakoribb figyelmeztetések és teendők
- Olajnyomás-visszajelző (piros): Ha ez a lámpa világít, a motor nem kap elegendő kenést. Azonnal álljon félre, ellenőrizze az olajszintet, majd pótolja vagy hívjon szervizt .
- Töltés-visszajelző (piros): Az akkumulátor vagy generátor meghibásodását jelzi. Az elektromos rendszerek lemerülhetnek, ne haladjon tovább, amíg a töltőrendszer állapotát nem ellenőrzi .
- Motorellenőrzés (Check Engine – sárga): A jármű fedélzeti számítógépe hibakódot talált. Minél előbb olvassa le az OBD-II kódot diagnosztikai műszerrel, és szervizbe vigye az autót .
- ABS-lámpa (sárga): Ha az ABS lámpa világít, a blokkolásgátló rendszer működésképtelen. A jármű fékezése ilyenkor kevésbé biztonságos vészhelyzetben is.
- Biztonsági öv és légzsák jelzés (piros): Figyelmeztet a bekapcsolatlan övre vagy hibás légzsákra. Haladás előtt győződjön meg róla, hogy minden öv be van kapcsolva, és a légzsák-rendszer rendben van .