Feladatok megoldása robotjárművekkel (54)

 12. Feladatok megoldása robotjárművekkel 54

https://vr.vex.com/

Virtuális robotjármű – jellemzők és használat

1. Mi az a virtuális robotjármű?

Egy szoftverben futó, fizikai robot jellemzőit, érzékelőit és mozgatóegységeit utánzó modell. Lehetővé teszi a vezérlőalgoritmusok fejlesztését és tesztelését valós hardver nélkül.

2. Felépítés (differenciál meghajtás)

  • Két, egymástól független hajtómotor (bal és jobb)
  • Szabadon forgó görgők vagy csapkerék a stabilitásért
  • A két motor sebességkülönbségével kanyarodik, egyenesben mindkét kerék azonos sebességgel forog

3. Főbb szenzorok

Szenzor típusa

Cél

Line Tracker / IR

A talaj kontrasztját méri (vonalkövetés)

Színes érzékelő

RGB alapon színfelismerés

Előrenéző távolság

Távolságmérés akadályokhoz

Ütközésérzékelő

Bumper–kapcsoló az ütközések detektálásához

Helymeghatározó

Virtuális x–y koordináták és irány

4. Vezérlés és programozás

  1. Blokkal (pl. VEXcode VR):
    • Drag & drop logikai építőkockák
    • "forever" ciklusban olvassuk a Line Tracker értékét
    • Ha szenzor < küszöb → fordulj jobbra, különben balra

Virtuális robotjármű – jellemzők és használat

1. Mi az a virtuális robotjármű?

Egy szoftverben futó, fizikai robot jellemzőit, érzékelőit és mozgatóegységeit utánzó modell. Lehetővé teszi a vezérlőalgoritmusok fejlesztését és tesztelését valós hardver nélkül.

2. Felépítés (differenciál meghajtás)

  • Két, egymástól független hajtómotor (bal és jobb)
  • Szabadon forgó görgők vagy csapkerék a stabilitásért
  • A két motor sebességkülönbségével kanyarodik, egyenesben mindkét kerék azonos sebességgel forog

3. Főbb szenzorok

Szenzor típusa

Cél

Line Tracker / IR

A talaj kontrasztját méri (vonalkövetés)

Színes érzékelő

RGB alapon színfelismerés

Előrenéző távolság

Távolságmérés akadályokhoz

Ütközésérzékelő

Bumper–kapcsoló az ütközések detektálásához

Helymeghatározó

Virtuális x–y koordináták és irány

4. Vezérlés és programozás

  • Blokkal (pl. VEXcode VR):
  • Drag & drop logikai építőkockák
  • "forever" ciklusban olvassuk a Line Tracker értékét
  • Ha szenzor < küszöb → fordulj jobbra, különben balra

A műszerfal használata

A műszerfal fő elemei

Egy modern autó műszerfala az alábbi alapvető műszereket és kijelzőket tartalmazza:

  • Sebességmérő (km/h), amely a jármű aktuális haladási sebességét mutatja.
  • Fordulatszámmérő (RPM), ami a motor forgásszámát jelzi percenkénti fordulatban.
  • Üzemanyagszint-mérő, amely mutatja, mennyi üzemanyag maradt a tankban.
  • Hűtőfolyadék hőmérséklet-mérője, ami a motor hűtőrendszerének aktuális hőfokát követi.

Ezeket mindenkor szemmel kell tartani, hogy a jármű mindig optimális működési tartományban maradjon.

Figyelmeztető lámpák kategóriái

A műszerfalon megjelenő lámpák három színkódba sorolhatók :

Szín

Jelentés

Piros

Kritikus hiba, azonnali beavatkozás szükséges

Sárga

Figyelmeztetés, de a rendszer még működőképes

Kék/zöld

Aktív kiegészítő funkciók, nincs hiba

Leggyakoribb figyelmeztetések és teendők

  • Olajnyomás-visszajelző (piros): Ha ez a lámpa világít, a motor nem kap elegendő kenést. Azonnal álljon félre, ellenőrizze az olajszintet, majd pótolja vagy hívjon szervizt .
  • Töltés-visszajelző (piros): Az akkumulátor vagy generátor meghibásodását jelzi. Az elektromos rendszerek lemerülhetnek, ne haladjon tovább, amíg a töltőrendszer állapotát nem ellenőrzi .
  • Motorellenőrzés (Check Engine – sárga): A jármű fedélzeti számítógépe hibakódot talált. Minél előbb olvassa le az OBD-II kódot diagnosztikai műszerrel, és szervizbe vigye az autót .
  • ABS-lámpa (sárga): Ha az ABS lámpa világít, a blokkolásgátló rendszer működésképtelen. A jármű fékezése ilyenkor kevésbé biztonságos vészhelyzetben is.
  • Biztonsági öv és légzsák jelzés (piros): Figyelmeztet a bekapcsolatlan övre vagy hibás légzsákra. Haladás előtt győződjön meg róla, hogy minden öv be van kapcsolva, és a légzsák-rendszer rendben van .

Vissza