20. Digitális eszközök

20. Digitális eszközök

Kimeneti perifériák

Hangjelzések és hangrendszerek

Egyszerű figyelmeztetések: Egyes eszközök csak rövid, egyszerű hangjelzéseket adnak, például bekapcsoláskor vagy hibajelzésként.

Összetett hangok: Amikor zenét hallgatunk, digitális asszisztensek beszélnek, vagy sportalkalmazások adnak visszajelzést (például a futás során az utolsó kilométer sebességét), már több csatornás, sztereó vagy akár térbeli hangzást használunk.

Térbeli hangzás: Ez azt jelenti, hogy a jobb és a bal oldalon eltérő hangok szólnak, ami fokozza az élményt. Profi rendszerekben gyakran 7-8 hangcsatornát használnak a teljes térbeli hatás elérésére.

Rezgőmotorok

Egyre több eszközben találkozunk vibrációs visszajelzéssel, például mobiltelefonokon, okosórákon vagy fitneszkarkötőkön. Ezek a diszkrét rezgések segítik annak jelzését, ha például értesítést kapunk vagy valamilyen esemény következik be.

Vizuális megjelenítés

Bár a szöveg itt elsősorban a hangokra koncentrál, említésre kerül, hogy a kimeneti egységek részeként a vizuális megjelenítés (pl. kijelzők) már korábban szerepelt, így a hang és a kép együttes élményt alkot.

Bemeneti perifériák

Billentyűzetek

Szövegbevitel: A billentyűzet lehetővé teszi, hogy szöveget írjunk be, utasításokat adjunk, vagy akár játékokban karaktert irányítsunk.

Billentyűzetkiosztás: Az elrendezés (mint a hagyományos QWERTY) eredetileg az írógépeken kialakított elrendezést követi, de kísérleteztünk alternatív megoldásokkal (például a Dvorak elrendezéssel).

Nyelvi kérdések: Fontos, hogy a használt billentyűzet nyelve megfeleljen a beállításainknak (például a magyar ékezetes karakterek miatt szükséges, hogy a billentyűzet és az operációs rendszer megfelelően legyen konfigurálva).

Mutatóeszközök (kurzorvezérlők)

Egér: A legismertebb mutatóvezérlő, amely lehet optikai (újabb típus) vagy golyós (régebbi típus).

Érintőpárna (touchpad): Általában laptopokon található, mivel mindig kéznél van, és nem foglal extra helyet.

Pöcökegér (trackpoint): Egy kis irányító az egér helyett, amelyet a billentyűzeten találunk, ideális azok számára, akik folyamatosan gépelnek.

Trackball (hanyattegér): Egy olyan eszköz, ahol amozgásérzékeléshez szükséges golyó az eszköz tetején helyezkedik el, és ujjaink mozgatásával irányítjuk a kurzort, anélkül, hogy az asztalon mozgatnánk magát az eszközt.

Digitalizáló táblák

Ezek nemcsak érintőképernyők, hanem olyan speciális, érintésérzékeny felületek, amelyekhez digitális toll társul. Precíz nyomásérzékelésük lehetővé teszi, hogy rajzolás vagy írás közben az intenzitás változhasson (például ecsetvonás esetén).

Érintőképernyők

Sok modern eszköz, mint az okostelefonok és tabletek, beépített érintésérzékeny kijelzővel rendelkeznek, így a felhasználó közvetlenül az adott képernyőre koppint, gesztusokat használva vezérelheti az eszközt vagy adhat be információt.

Mozgásérzékelők

Ezek az eszközök (például gyorsulásmérők vagy giroszkópok) képesek érzékelni a készülék elmozdulását, dőlésszögét, illetve akár gyorsulását. Például a mobiltelefonok automatikusan elforgatják a kijelzőt a készülék pozíciójának megfelelően, a fitneszkarkötők pedig lépésszámlálással és egyéb mozgási adatokkal segítenek az aktivitás nyomon követésében.

Hangvezérlés

A modern eszközökben a hangalapú vezérlés is megjelenik. Itt amikrofon és a szövegfelismerő szoftver felelős a hangrezgések átalakításáért digitális jelekké, amelyek alapján az eszközök utasításokat hajtanak végre.

Az okostelefonok, tabletek és egyéb modern eszközök egyik legérdekesebb tulajdonsága, hogy bár grafikus felhasználói felülettel rendelkeznek, nem használnak hagyományos billentyűzetet vagy egeret. Ezeknél az eszközöknél a szövegbevitel és a kurzor mozgatása a beépített érintőképernyő segítségével történik, ahol virtuális billentyűzetet használunk, így kényelmesen, közvetlenül a kijelzőn adhatjuk meg a kívánt utasításokat.

Emellett a modern digitális eszközök számos egyéb bemeneti móddal is rendelkeznek:

Mozgásérzékelők: Az ilyen eszközök – például a mobiltelefonok, tabletek és fitneszkarkötők – beépített gyorsulásmérőkkel, giroszkópokkal és egyéb szenzorokkal rendelkeznek, amelyek képesek érzékelni az elmozdulás irányát, sebességét és gyorsulását. Ez azt jelenti, hogy ha például 90 fokkal elforgatod a telefonodat, a megjelenő programok is automatikusan igazodnak, legyen szó a böngészőben megjelenő szöveg vagy egy film forgatásáról. A fitneszkarkötők ezeket az adatokat felhasználva mondják meg, hogy egy futás vagy kirándulás során mennyi energiát égettél el.

Hangvezérlés: A modern eszközökben egyre elterjedtebb a hangalapú vezérlés. Egyszerű utasításoktól, mint a "Hívd Anyut!", az összetettebb szövegdiktálásig, a készülékek képesek feldolgozni a mikrofon által érzékelt hangrezgéseket és azokat programiasított parancsokká alakítani. Ehhez szükség van egy adott nyelvet jól értő szövegfelismerő szoftverre, amely segít a digitális asszisztensnek megérteni és végrehajtani a felhasználó utasításait.

Képi információ bevitele: Bár a kijelző az eszköz elsődleges kimeneti csatornája, nekünk is lehetőségünk van képek, videók bevitelére. Egy beépített kamera – legyen az mobiltelefonba, laptopba integrált, vagy egy külön csatlakoztatott webkamera – lehetővé teszi, hogy képi adatokat rögzítsünk. A kamera képminősége nagymértékben függ a felbontástól: egy 1280 × 720 képpontos kamera kevesebb részletet jelenít meg, mint egy 32 megapixeles mobilkamerában, mely például a nagy felbontású (4K) tévék által megjeleníthető képekhez képest lényegesen több információt tartalmaz. – Ha a teljes képet szeretnénk megjeleníteni, elegendő lehet kisebb felbontás is, de a nagyobb felbontás elengedhetetlen, ha egy részletet ki szeretnénk nagyítani vagy ha nyomtatásról van szó. – Ha dokumentumok digitalizálására van szükség, sokszor a lapolvasók (szkennerek) nyújtanak jobb eredményt, mivel ezek a készülékek DPI-ben (dot/inch) adják meg a felbontást, így pontosan azt a részletességet érik el, amelyre éppen szükségünk van.

Egyéb speciális bemeneti eszközök: Vannak olyan ipari vagy speciális célú készülékek, mint például a vonalkódolvasók vagy digitális röntgengépek, amelyeknek a fő feladata a beolvasott képi adat feldolgozása és annak értelmezése (például a termékadatok automatikus rögzítése a pénztárnál vagy az egészségügyi diagnosztika támogatása).

Vissza