2. Az üvegházhatás és következményei . . . . .199

2. Az üvegházhatás és következményei . . . . .199

2. Az üvegházhatás és következményei

    1.

    a) Mérési eredmények (példa)

    Mérési hely

    Árnyékban (°C)

    Üveggel letakarva (°C)


    Árnyékban

    22 °C

    24 °C


    Napon

    28 °C

    36 °C


    b) Tapasztalatok

    Az árnyékban végzett méréseknél az üveggel letakart hőmérő hőmérséklete kicsit emelkedett, mert a fedés megakadályozta a levegő áramlását. Napon viszont jelentős hőmérséklet-emelkedést tapasztaltam az üveggel letakart hőmérő esetében, mivel az üveg megfogta a hőt, és az nem tudott kisugározódni.

    c) Hasonlóság a légköri üvegházhatáshoz

    A kísérlet hasonló a légköri üveghatáshoz, mert a napfény átjut az üvegen (vagy a légkörön), de a visszasugárzott hőt az üveg (vagy az üvegházhatású gázok) bent tartják, emiatt melegebb lesz a fedett térben.

    d) Miért veszélyes kisgyermeket vagy állatot napon álló autóban hagyni?

    Az autó belsejében ugyanaz történik, mint a kísérletben: a napfény bejut az ablakokon, de a hő bent reked, emiatt a hőmérséklet gyorsan életveszélyes szintre emelkedhet. Ezért tilos kisgyermeket vagy élő állatot a napon parkoló autóban hagyni, mert akár néhány perc alatt is végzetes hőgutát kaphatnak.

    2.

    a) Hány °C-ról indul a szimuláció?

    → A szimuláció kezdeti hőmérséklete: 0 °C.

    b) A szimulációt "gyors" értéken hagyva mennyi idő alatt éri el a 12 °C-ot?

    → Gyorsított módban körülbelül 2 perc alatt éri el a 12 °C-ot.

    c) Milyen maximális értéket ér el a hőmérséklet, ha nem változtatunk semmin?

    → A hőmérséklet maximálisan kb. 20 °C körül állandósul.

    d) Figyeld meg, hogy mi minden történhet az infravörös fénnyel! Írd le a különböző eseteket!

    • Az infravörös fény egy része kijut az űrbe → így csökken a felmelegedés mértéke.
    • Egy része visszaverődik a légköri üvegházgázok miatt → így melegíti tovább a Föld felszínét.
    • Egy része elnyelődik az üvegházgázok által → ez is a hőmérséklet emelkedését okozza.

    e) Változtasd az Üvegházgázok koncentrációját! Mi történik a hőmérséklettel, ha növeled, illetve ha csökkented ezt az értéket? Magyarázd meg az infravörös fény segítségével!

    • Ha növelem az üvegházgázok mennyiségét → a hőmérséklet emelkedik.
    • Ha csökkentem az üvegházgázok mennyiségét → a hőmérséklet csökken.

    Magyarázat:

    Az infravörös fény (hősugárzás) a Föld felszínéről a légkörbe jut. Ha sok üvegházgáz van, ezek visszaverik vagy elnyelik a hőt, és visszasugározzák a Föld felé → emiatt nő a hőmérséklet. Ha kevesebb az üvegházgáz, több hő távozik az űrbe → emiatt csökken a hőmérséklet.

    3.

    A Naprendszer belső bolygóinak légköre és hőingása:

    Bolygó

    Légkör összetétele

    Légkör sűrűsége

    Hőingás jellemzői


    Merkúr

    Gyakorlatilag nincs (nagyon ritka, főleg hélium, nátrium, oxigén)

    Nagyon ritka, szinte nincs légköre

    Nagyon nagy hőingás: nappal +430 °C, éjjel -180 °C


    Vénusz

    96% szén-dioxid, 3% nitrogén

    Nagyon sűrű, vastag légkör

    Kicsi hőingás: kb. +470 °C állandóan


    Föld

    78% nitrogén, 21% oxigén

    Közepesen sűrű légkör

    Mérsékelt hőingás, változó, de nem szélsőséges


    Mars

    95% szén-dioxid, 2,7% nitrogén

    Ritka légkör

    Nagy hőingás: nappal +20 °C, éjjel -125 °C


    Megállapítás:

    → Minél sűrűbb egy bolygó légköre, annál kisebb a hőingás.
    → A légkör védi a bolygót a gyors lehűléstől és a gyors felmelegedéstől, mert csökkenti a hőveszteséget éjszaka, és tompítja a nappali felmelegedést.
    → A Merkúr például szinte légkör nélkül hatalmas hőingást mutat, míg a Vénusz vastag légköre miatt alig változik a hőmérséklet.

    4.

    A légköri szén-dioxid mennyiségének növekedésében a közlekedés jelentős szerepet játszik, a teljes kibocsátás körülbelül 30%-áért felelős. Ennek csökkentése érdekében fontos tisztában lenni a különböző járműtípusok CO₂-kibocsátásával.

    a) Személygépkocsik CO₂-kibocsátása:

    Az alábbi táblázat néhány ismert autómárka és típus CO₂-kibocsátását mutatja, valamint azt, hogy 50 000 km megtétele során mennyi szén-dioxidot bocsátanak ki:

    Autómárka

    Típus

    CO₂-kibocsátás (g/km)

    CO₂-kibocsátás 50 000 km alatt (kg)


    Toyota

    Corolla

    120

    6 000


    Volkswagen

    Golf

    110

    5 500


    Ford

    Focus

    130

    6 500


    BMW

    3 Series

    140

    7 000


    Audi

    A4

    125

    6 250


    Megjegyzés: A fenti adatok tájékoztató jellegűek, és a különböző modellek, motorváltozatok és felszereltségek függvényében változhatnak. Pontos információkért érdemes az adott gyártó hivatalos weboldalát vagy a gépjármű forgalmi engedélyét megtekinteni.

    b) Elektromos autók CO₂-kibocsátása:

    Bár az elektromos járművek közvetlenül nem bocsátanak ki szén-dioxidot, az általuk felhasznált villamos energia előállítása során keletkezhet CO₂, különösen, ha az energia fosszilis tüzelőanyagokból származik. Magyarországon az elektromos autók teljes életciklusra vetített szén-dioxid-kibocsátása a belső égésű motorral szerelt járművek kibocsátásának körülbelül 45%-a. Ez azt jelenti, hogy egy elektromos autó használata során jelentős mértékben csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás, különösen akkor, ha a töltéshez használt villamos energia megújuló forrásokból származik.

    Vissza